tiistai 28. marraskuuta 2017

Autotallin rampin ja jakotukkien korotusvalut



Koska auton maavara ei ole yli 20 cm, pitää autotalliin tehdä tietenkin ramppi, jota pitkin talliin pääsee ajamaan. Mukavaa tehdä kerrankin pikku valuja. Työmaalla kun ei käytännössä ikinä valeta ellei betonia saada kulutettua vähintään 20 mottia (kuutiota), koska kaikki valuvalmistelutyöt ja jo pelkän betonin tilaaminen maksaa merkittäviä summia. Tosin nyt itselläni oli hiukan tuuriakin matkassa. Kirosin nimittäin sitä, että olisi pitänyt rakentaa ja valaa ramppi jo perustusten tekemisen yhteydessä. Sitten huomasin naapurissa timpurin rakentavan itsellensä valumuotteja terassin pohjalaattaa varten. Marssin hänen puheilleen ja kysyin milloin hänellä on valu. Vastaus oli kahden jälkeen samana päivänä. Sehän kävi minulle vallan mainiosti ja pyysin voiko hän tilata yhden kuution "ylimäärästä", jolla saisin valettua autotallin rampin. Säästin siis betonin kuljetus- ja pumpun maksut, eikä valun hinnaksi tullut näin kuution betonihintaa enempää eli reilu 100 euroa. Iso kiitos viellä naapurille!

Siispä tuumasta toimeen. Aikaa valun tekemiseen oli reilu neljä tuntia, eli riittävän hyvin. Kerkeää käydä syömässäkin lounasravintolassa rauhassa.

Autotallin rampin rakentaminen


Kastellin toimituksen mukana tuli muutama ylimääräinen mitallistettu runkotolpan (198mmX48mm) pätkä, josta sain sahattua hyvin muottien kyljet. Rampin pituudeksi tuli 210 cm (löytyi valmiiksi 2kpl tämän mittaista pätkää), korkeus 10-20 cm. Viistot sai nätisti sahattua Boschin käsisirkkelillä.

Täysin symmetriset palaset.

Muotin sai kiinnitettyä sivuista helposti autotallin sokkeliin. Kiinnikkeinä käytin pikanauloja. Muotin alapäähän laitoin koolingin (100mmX50mm). Lautaakin olisi voinut käyttää tähän, mutta koolinki taipuu vähemmän. Nostin vielä painoksi kaksi valuharkon palaa, jotta muotti ei vahingossakaan pääse pyöristymään etureunasta vibrauksen aikana. Koko ramppi jää näkyviin. Tarkoitus on nostaa pihan asfaltin korkeus juuri tuohon rampin etureunan korkeudelle.

Sain naapurilta muutaman ylijäämä verkon palasen ja käytin itseltäni ylinäänyttä 8 mm harjaterästä. Käytännössä tungin ramppiin kaikki tontilta löytyneet ylijäämäraudat. Tuleepahan kestävempi ja ei tarvitse erikseen kuskata niitä metallin kierrätykseen. Ensimmäinen kasa betonia tuotiin kottikärryllä, naapurilla tuli laattaan hiukan liikaa massaa. Eipä tarvinnut lapioida monttuun, kun sai kuljetettua suoraan naapuritontille. Tällä aikaa betoniauto siirtyi muutaman metrin, jotta tämä ylsi meidän tontin puolelle ilman, että tukimme koko tien.

Naapuritalo kuvassa. Kyseinen rakennus on tulossa suoraan myyntiin. Mikäli kiinnostus heräsi, voin kertoa talosta tarkemmin.

Valu valmiina.

Mika tuli käymään tontilla valupäivän iltana ja hän jätti käynnistään kirjaimellisesti jälkensä... Oli nimittäin lähtiessään käynyt kirjoittamassa autotallin rampin valuun TT, eli Timpurille Talo. Pitää katsoa miltä tuo näyttää hionnan jälkeen, kun vähintään liipan jäljet hioa pois.


Jakotukkien korotusvalut


Jakotukeille pitää aina tehdä korotusvalu, joka ohjaa mahdollisen vuotavan veden kaivoa kohti. Valukorotuksella saadaan varmistettua ettei mahdollinen lattialla oleva vesi pääse putken reunoja pitkin betonilattian sisään. Ja mikä tärkeintä, saadaan varmitettua ettei betonissa ole huokoisia osuuksia putkien ympärillä.

Ennen kun joku ehtii valittamaan järeästä puumuotista, niin valutoissä käytetään sitä materiaalia mitä tontilta löytyy. Etureuna tulee 5 cm korkuiseksi ja tarkoitus nostaa takaosa noin 7 cm korkeudelle, näin mahdollinen vesi menee varmasti oikeaan suuntaan.

Valu tehtiin niin sanottuna ämpäri valuna, eli betoni sekoitettiin ämpärissä vispilällä. Jukka tuli tontille kaveriksi auttamaan, hän pääsi siis sekoittamaan massoja. Massana käytettiin Weberin 6000 pikamassa, koska tämä on tarvittaessa päällystettävissä jo 15 tunnin jälkeen asennuksesta. Eli saadaan tehtyä mahdollisimman nopeasti epoksilattia tekniseen tilaan, eikä tarvitse odotella normaali betonin kuivumista. Tämä massa on hyvin paksua tavaraa, lähes maakosteaksi betoniksi voisi kutsua. Tein siitä kuitenkin hiukan juoksevampaa, jotta sillä onnistui saamaan putkien välitkin tiiviiksi. Massa on "juoksevanakin" todella paksua tavaraa ja kovettuu lähes silmissä. Työaika betonille on 30 minuuttia veden lisäyksestä, jonka jälkeen kovettuminen alkaa vauhdilla. Tunnin päästä valusta voi jo betonin pinnalla tuntea selvän lämmön, kahden tunnin päästä valusta betonin pinta on jo kuuma.

Valu suoritettu. Betoni rupesi olemaan lämmin jo toisesta päästä, kun nostettiin viimeisiä betoneja muottiin. Valumuotin olisi voinut purkaa jo kahden tunnin päästä valusta, pinta oli nimittäin kuuma ja edes päälle astumisesta ei jäänyt jälkeä. Tai sitten olen vain liian kevyt työmies.

Muotit pois. Weberin 6000 massalle on ominaista tumma väri. Kaikki muut betonimassat ovat täysin kuivuneina huomattavasti vaaleampia.

Kaadot ainakin riittävät. Nyt ei enää tarvitse muuta kuin käsitellä kaikki lattia ja korotukset epoksilla. Sitten saa nostettua maalämpökoneen sisälle, ettei varkaat pääse viemään Niben uutta maalämpökonetta. Ne kun tahtoo lähteä varkaiden mukaan todella helposti, aivan kuten ilmalämpöpumputkin. Joten älkää ikinä ostako epämääräiseltä henkilöltä kyseisiä laitteita, vaan aina virallisilta jälleenmyyjiltä! Kun koneille ei löydy ostajia, ei niitä kannata varastellakaan.


Mikko

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti